In de kern is een presentatie of een toespraak natuurlijk een verhaal. Verhalen vertellen mensen al aan elkaar sinds ze kunnen praten. Wie wereldwijd verhalen vergelijkt, van de Odyssee, VandenvosReynaerde tot ‘In de Ban van de Ring’ van Tolkien, ontdekt een bekende vaste vertelstructuur, ‘de reis van de held die ondanks tegenslagen, wijzer geworden, zijn einddoel bereikt en thuiskomt’. Op zijn Engels: ‘The Hero’s Quest‘. Speechschrijvers hebben uitgevonden dat je een miniversie van die verhaalstructuur effectief kunt gebruiken bij spreken in het openbaar.
Wat houdt ‘the hero’s quest’ in?
Kort samengevat volgt de ‘heldhaftige reis’ deze stappen:
De oproep tot avontuur: De held staat voor een uitdaging.
Weigering van de oproep: Er is twijfel of weerstand.
Het begin van het avontuur: De held betreedt het onbekende.
Tests en vrienden: Onderweg verschijnen obstakels en bondgenoten.
De climax: Een beslissend confrontatiemoment.
De terugkeer: Terugkomst, maar veranderd door de ervaringen.
Voorbeeld: Steve Jobs Introduceert de iPhone
Laten we de presentatie van Steve Jobs over de introductie van de iPhone eens nader bekijken door de lens van de odyssee, de zoektocht van de held:
De oproep tot avontuur: Mobiele telefoons van die tijd boden niet de beste gebruikerservaring. Er was behoefte aan innovatie.
Weigering van de oproep: De technologie was nieuw en ongetest; er waren twijfels over het veranderen van een al vastgestelde markt.
Het begin van het avontuur: Apple besluit een geheel nieuw apparaat te ontwerpen, een combinatie van een iPod, een telefoon en een internetcommunicatie-apparaat.
Tests en vrienden: Gedurende het ontwikkelingsproces werden diverse prototypes gemaakt, getest en verworpen. Samenwerkingen met andere bedrijven, zoals Google, versterkten het product.
De climax: Steve Jobs onthult de iPhone aan de wereld, een product dat een revolutie zou ontketenen in de mobiele telecommunicatie.
De terugkeer: De iPhone wordt een doorslaand succes, en Apple keert terug naar de voorhoede van technologische innovatie, getransformeerd door het avontuur.
Modern bruikbaar
De ‘hero’s quest’ is zoals je in dit voorbeeld ziet niet alleen relevant voor legendes, sprookjes en verhalen, maar heeft ook een plaats in harde zakelijke presentaties, toespraken en verkoopverhalen. Door deze structuur te gebruiken, maakt een boodschap niet alleen indruk, maar wordt hij ook overtuigend.
Wat doen we hiermee als Amsterdamse Brugman Club?
De Amsterdamse Brugman Club is een Amsterdamse vereniging die zich toelegt op het verfijnen van presentatievaardigheden. The Hero’s Quest is een bruikbare en verfrissende verhaaltechniek die je kunt toepassen bij het tekstschrijven. Door gebruik te maken van dergelijke verhaaltechnieken als de ‘hero’s quest’, kunnen leden hun boodschap effectiever overbrengen. Je kunt zelfs (zie onze eerdere blogs over ChatGPT) aan ChatGPT de opdracht geven om de toespraak ‘de opbouw te geven zoals in de vertelstructuur the hero’s quest’ en dan doet de chatbot nuttige suggesties.
Misschien is het jouw beurt en kun je dit gelijk toepassen in een van je speeches op clubavonden? Schrijf je nu in! En voor wie ons nog niet kent: kom gerust als bezoeker een keer langs, het kijken naar onze openbare sprekerslessen is geheel gratis.